Lemur og Kate Pendry. Foto May-Irene Aasen_297.jpg

Lemur/Pendry: Enemy of the people (2020)

Enemy of the people av LEMUR+Pendry er en scenisk fremstilling av et komplekst og flersjiktig tekst, musikk, lys og lydmateriale, framført i et stilisert scenerom, av fremragende utøvere. Prosjektet bygger på friksjonen mellom to ulike uttrykksformer: Vi tøyer den dramatiske tekstens forutbestemthet i retning av ren, abstrakt lyd, og strekker samtidig musikkens fravær av referensialitet mot direkte betydning, narrativitet og scenografi. Denne doble utfordringen trekker Pendry som dramatiker/skuespiller og LEMUR som komponister/musikere ut i et radikalt farvann, der arbeidsmetoder bygges opp på nytt og sannheter i egen praksis utfordres.
 


Forestillingen tar utgangspunkt i en sammenstilling av Ibsens dramatiske tekst fra 1882, i sin første oversettelse til engelsk fra 1888, Gottlieb & Benchleys manus til Jaws fra 1975 og Pendrys Jonestowntexts fra 2018. Parallelt til det tekstlige laget finnes et annet tredelt materialtilfang: Edvard Griegs Sonate for cello, komponert samme år som Ibsens Folkefiende, John Williams’ originale soundtrack til Haisommer fra 1975 og Lemurs Karyobin fra 2015. De nevnte titler danner to paralleller linjer gjennom forestillingens tidsunivers.
 


Felles for materialet er en serie motsetninger: mellom det kontemporære og det historiske, det politiske og estetiske, det sterkt personlige og det samfunnsmessig relevante, den kanoniserte kunsten og den lave populærkulturen. Spennvidden åpner for en flermedial hypertekstualitet, der ensemblet søker å tvinge frem sammenhenger, overganger og krysningspunkt der de kanskje ikke finnes. I friksjonen mellom tekstens og musikkens motgående bevegelser, mellom referensialitet og abstraksjon, søker prosjektet å etablere et nytt meningsrom, der tekst blir lyd og musikk blir tale.

Premiære Rosendal teater, Trondheim 29. oktober 2020