DSCN1572.jpg

Critical Band

Kirkerom har inspirert og utfordret musikere og komponister til alle tider. I gregoriansk musikk var katedralens etterklang et redskap for å oppnå flerstemthet. 400 år senere plasserer komponisten Gabrieli sine sangere rundt om i Markuskatedralens ulike søyleganger og gallerier for å utnytte kirkens særegne klangmuligheter. Kirken er også et politisk arena, noe Duke Ellington visste å benytte seg av når han slo sammen jazz og gospel til en ny svart kunstmusikk. Lemur har latt seg inspirere av Nidarosdomen som et klanglig, arkitektonisk og sosialt rom. Ensemblet kombinerer vår tids lydteknologi med en undersøkende holdning til musikalsk håndverk i sin utforskning av domens akustiske hemmeligheter. Critical Band er moderne musikk i en historisk ramme.



Til grunn for komposisjonen Critical Band ligger flere spørsmål. Hvordan påvirkes et musikalsk verk av bygget det blir fremført i? Hvordan kan denne konteksten bli en del av verket selv? I perioden 2010-2012 utviklet Lemur den stedsspesifikke komposisjonen Critical Band. Den handler nettopp om å skreddersy et musikalsk materiale for det rommet det skal fremføres i. 



Arbeidet bygger blant annet på et unikt samarbeid med et av verdens fremste akustikkfirma, Arup Acoustic i New York. De har gjennomført ulike målinger og viet kunnskap om akustiske prinsipper til utøverne, som igjen lar de akustiske særegenhetene i hvert rom være førende for hvordan komposisjonen fremføres i hvert enkelt rom.

Prosjektet ble urframført i Nidarosdomen i Trondheim og er siden fram ført i Sofienberg krike i Oslo, Korskirken i Bergen og Litteraturhaus i København. I 2014 utviket Lemur en versjon for symfoniorkester, sinfonietta og solistkvartett som ble framført i Eldborg i Reykjavik under Tectonics 2014.



Verket ble utgitt som bok på Marhaug forlag i 2013.